Menu
«  ^

O nas
Oferta
Sponsorzy
i partnerzy

Artykuły


„Dlaczego komunikacja miejska? Oto 5 powodów”

Na podstawie dodatku „Komunikacja Miejska – Czyste Powietrze Dla Wszystkich” do nr 102 Biuletynu Komunikacji Miejskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej

Kongestia jest problemem każdego większego miasta. Kierowcy tracą przez nią czas, mieszkańcy miast – zdrowie, a budżety publiczne obciążają milionowe inwestycje. Co gorsza, budowa nowych dróg często powoduje dalszy wzrost ruchu, hałasu i emisji szkodliwych substancji. Alternatywą jest transport miejski. Konkurencyjny i wybierany przez zmotoryzowanych – staje się elementem przyjaznego, rozwijającego się w sposób zrównoważony miasta. Istnieje przynajmniej 5 powodów, żeby stawiać na komunikację publiczną!

Powód 1: Mniejsza emisja zanieczyszczeń



Przesiadając się do autobusu, każdy podróżujący spowoduje 14-krotnie mniejszą emisję CO2, niż wybierając własny samochód!

Powód 2: Mniejsze spalanie paliwa



Każda osoba, która przesiądzie się z samochodu do autobusu, spowoduje aż 13-krotnie mniejsze zużycie paliwa. A zatem mieszkańcy miast, z dobrym systemem transportu miejskiego nie tylko oddychają czystszym powietrzem, ale i są bogatsi, ponieważ mniej wydają!

Powód 3: Mniejsze zapotrzebowanie na teren



Wydzielając pas dla autobusów zapewniamy płynny ruch używając 4-krotnie mniej terenu potrzebnego do wybudowania drogi dla samochodów osobowych, zaś budując linię tramwajową obniżamy zapotrzebowanie na grunt prawie 10-krotnie.

Powód 4: Krótszy czas jazdy

Badania wskazują, że czas jazdy jest kluczowym czynnikiem wyboru środka transportu, znacznie istotniejszym niż cena, czy komfort podróży.
Wydaje się, że zatrzymując się na przystankach nie przejedzie się tak szybko, jak bez przystanków. Pozory mylą! W godzinach szczytu, kiedy w całym mieście tworzą się korki uliczne, na wydzielonym pasie ruchu tramwaje mogą osiągać prędkości komunikacyjne rzędu 28-29 km/h. Dla samochodów w takiej sytuacji, taka prędkość często jest nieosiągalna, a z pewnością wymagałaby miliardowych inwestycji w infrastrukturę.
Oto średnia prędkość komunikacyjna na trasie W-Z w Warszawie:
- tramwaj na pasie wydzielonym: 28-29 km/h
- tramwaj bez pasa wydzielonego: 9-16 km/h

Powód 5: Pełna dostępność i duża akceptacja społeczna

Inwestując w transport publiczny jesteśmy w stanie stworzyć system transportowy zapewniający mobilność każdemu. Ale byłby w błędzie ten kto uważa, że jest to tylko oferta dla niezmotoryzowanych. W dużych miastach zachodniej Europy nawet 2/3 pasażerów komunikacji miejskiej ma wybór: może jechać własnym samochodem, ale wybiera transport miejski!
Dodatkowo wzrastające przewozy w komunikacji miejskiej prowadzą do odciążenia dróg i usprawnienia ruchu samochodów i innych pojazdów. Gdyby wiedziało to więcej polskich kierowców, to może akceptacja dla rozwiązań preferujących transport publiczny byłaby jeszcze większa. Chociażby w Gdyni, gdzie nie ma „buspasów”, a ich wprowadzenia chciałoby 56% mieszkańców, 31% jest przeciw. A więc większość jest za!

Dlaczego jeszcze? Aby przerwać błędne koło



© Mareczek 2009-2010; © KNT 2010-2012
Wykorzystywanie materiałów znajdujących sie na tej stronie bez wiedzy KNT jest zabronione!